søndag 26. januar 2014

Jakten på ytterdør

I et sånn her prosjekt, er det mange ting det skal forhandles om...ytterdør, for eksempel. "Det er helt greit at du bestemmer," sier Thomas, "bare det blir hvit ytterdør med glass i!" Og han får viljen sin - i utleieleiligheta - hos oss blir døra uten glass og den kommer til å bli sort!

Inngangspartiet er et viktig område, syns jeg - det er der gjestene skal ønskes velkommen. Jeg har lyst til å skape et koselig og innbydende inngangsparti hos oss. Førsteinntrykket av hjemmet skapes rundt inngangspartiet, og ytterdøren har en viktig rolle her. Få detaljer preger et hus mer enn ytterdøren.

Jeg har brukt ganske mye tid på å finne en dør som jeg følte ville kle huset vårt. Jeg har trålet nettsteder og lett etter inspirasjon på blogger. Aller mest hadde jeg lyst på ei dør i samme stil som innerdørene, de som opprinnelig sto i huset. 

En slik fyllingsdør har vi funnet i huset, der var de fine speilene dekket med en plate. De ytterligere dørene var byttet ut med slette dører - dessverre...

Å finne en ytterdør i slikt design var ikke enkelt - hos de lokale byggevarehandlerne kunne de ikke hjelpe meg. Så da var det bare å søke videre på nettet. Og plutselig fant jeg den - min drømmeytterdør - hos Skjold Trevarefabrikk *o'lykke* Til min store glede er det for tiden 30% rabatt på endel av dørene, også Wagner - som min ønskedør heter. Wagner er en dør med klassisk design, som jeg er sikker på kommer til å gjenspeile og understreke resten av husets fasade.


På nettsiden hos Skjolddøren, kan man velge dører, glass i sidefelt eller overlys. Det er mulig å velge farger, slik at man kan se "sin" dør i forskjellige utførelser. Kjempepraktisk!

Vi har vurdert om vi skulle ha dobbeltdør på huset....men har endt opp med ei enkel dør med sidefelt i glass på begge sider. Vi får jo en entre uten vindu, så sidefeltene vil slippe inn naturlig lys og hjelpe til å gjøre entreen mer vennlig og imøtekommende. 

Gleder meg til vi er kommet så langt i byggeprosessen at vi kan bytte ut den midlertidige døren (som skal stå der mens vi tramper inn og ut med alskens), med denne døren - som kommer til å bli husfasadens smykke :)




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar