torsdag 9. januar 2014

Riving av tak - dag 3 + litt takhistorie

I ettermiddag har Mr.Handyman gått grundig til verks
- han måket taket ned.... (bokstavlig talt!)


...og da han gav seg, var rommet ganske så forandret!


På veggen vises det godt hvor lavt taket var senket i forhold til opprinnelig høyde. 
Vår plan er å legge det nye taket direkte på de gamle takbjelkene. Vi må imidlertid bygge opp gulvet litt, så vi kommer ikke til å ende med 2,75 m i takhøyde - men bortimot 2,7 m blir det nok.


Under rivingen i denne delen av stua, fikk vi litt historie med på lasset. Her har de først lagt panelbord - som i den andre delen - men har ikke lagt store takplater over. Her var det lagt tynne kryssfinérplater, et lag med strie, og til slutt papir som var malt.

Her ser du godt alle lagene, fra høyre; panel, plater, strie, malt papir
Huset ble bygget om på  1960-tallet, og da var det vanlig å ha strie i stuetaket - så dette ble nok gjort i den forbindelse. 

Jeg har tatt vare på en god del av striestoffet som vi trakk ned. Tenkte jeg kunne leke meg med denne senere - kle blomsterpotter, eller sy noe.... Har du tips til hva jeg kan bruke stria til? Mottas med takk :)
Morsomt å kunne gjenbruke noe av det vi finner når vi river!

1 kommentar:

  1. Blir spennende å se hva du bruker stria til, for under oppussing hos oss nå (huset er fra 50-tallet), så stikker det også ut litt strie fra vegg (faktisk), som jeg skal bruke på kort :-)

    SvarSlett